حالا که هوا حسابی گرم است، مسلما باید هر روز دوش بگیریم تا غیر از تمیز شدن و دور کردن بوی ناخوشایند عرق، دچار مشکلات پوستی نشویم؛ اما آیا لازم است در هر بار حمام کردن موهایمان را با شامپو بشوییم؟

با اینکه این موضوع کاملا به جنس موهای فرد بستگی دارد، اما همین که از حمام خارج می‌شویم، کف سرمان شروع به چرب و کدر شدن می‌کنند.

علت چرب شدن موها، درست مثل چرب شدن صورت، غددی است که داخل پوست وجود دارند و ماده‌ای چرب به نام «سبام» تولید می‌کنند. سبام همان ماده‌ای است که موها را مرطوب کرده و مانع از خشک شدن موها و خشکی کف سر می‌شود.

این غده‌های تولیدکننده سبام (غدد سباسه) کنار ریشه موها و در لایه درم پوست (لایه میانی پوست) قرار دارند. کانال‌هایی از غدد سباسه به فولیکول موها می‌رسد و به این ترتیب است که سبام به پوست و کف سر می‌رسند.

 

هر چند روز یک بار باید موها را شست؟

هر نوع پوست و مویی که دارید، هیچکس مجبور نیست هر روز موهایش را با شامپو بشوید؛ در واقع بیشتر شستن موها، بجای اینکه خوب باشد، برای سلامت‌شان مضر است.

به گفته متخصصان پوست کلینیک موی مرکز پزشکی بوستون، رابطه بین شستن موها و چربی‌شان یک رابطه معکوس است؛ بنابراین کسانی که موهایشان را زیادی می‌شویند تا از شر چربی‌شان خلاص شوند، با خشکی پوست کف سر مواجه می‌شوند که در نتیجه‌اش هم پوست، چربی بیشتر و بیشتری تولید می‌کند.

 

تعداد دفعات شستن مو

به گفته محققان اگر پوست و موی معمولی دارید که نه خیلی چرب و نه خیلی خشک است، یکی دو بار در هفته شامپو کردن موها کافی خواهد بود. اما اگر پوست‌تان چرب است، 3 تا 4 بار موهایتان را در هفته شامپو کنید.

البته جنس موهایتان هم مهم است چراکه در میزان تولید سبام موثر است؛ اگر موهایتان زبر یا فر است، تنها با یکبار شامپو کردن موها در هفته، تمیز خواهید ماند.

اگر هم موهای سالم یا موهای لخت دارید، 2 تا 3 بار در هفته شستشوی موها با شامپو برایتان کافی خواهد بود.

در فاصله بین شامپو کردن موها می‌توانید دوش گرفته و موها را فقط آبکشی کرده، نوک موها را هم با نرم‌کننده ماساژ دهید تا دچار موخوره نشوند.

در ضمن، یادتان باشد اگربرای مدل دادن موهایتان مجبور به استفاده از مواد حالت‌دهنده مثل ژل، تافت و چسب مو و … هستید، باید موهایتان را مرتب بشویید اما تعداد دفعات شستن موهایتان در هفته را به روش آزمون و خطا و کسب تجربه، پیدا خواهید کرد.

 

منبع: ScienceAlert