یکی از خواص جو این است که می تواند به سلامت دستگاه گوارش کمک زیادی کند. جو حاوی مقادیر غنی فیبر است و می تواند بدن را از سموم پاک کند. ضمن اینکه می تواند به عنوان منبع سوختی برای باکتری های مفید موجود در روده عمل کند.

خواص و مضرات جو



همه چیز در مورد جو

جو یکی از غلات پر مصرف است. چرخه زندگی جو یک سال است و در خانواده گرامینه ها یا همان گندمیان دسته بندی می شود. احتمال می رود که کشت جو از اتیوپی و آسیای جنوب غربی آغاز شده باشد. نام علمی جو به انگلیسی Hordeum vulgare است.

در گذشته گیاه جو به عنوان یکی از مهم ترین منابع غذایی به شمار می رفته است ولی امروزه بیشتر برای خوراک دام و بعضی مصارف خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد. از معروف ترین غذاهایی که با جو تهیه می شود می توان به آش جو و سوپ جو اشاره کرد.


خواص جوضد سرطان

یکی از پزشکان صاحب نظر در علوم تغذیه به نام ترول می گوید که در دانه های گیاهی مانند جو مواد شیمیایی وجود دارد که معروف به مهارکننده های پروتئار هستند. این مواد عواملی که باعث ایجاد سرطان می شوند را در بستر روده ها سرکوب می کنند و به همین خاطر جو در میان مواد ضد سرطان قرار می گیرد.


سلامت دستگاه گوارش

‎یکی از خواص جو این است که می تواند به سلامت دستگاه گوارش کمک زیادی کند. جو حاوی مقادیر غنی فیبر است و می تواند بدن را از سموم پاک کند. ضمن اینکه می تواند به عنوان منبع سوختی برای باکتری های مفید موجود در روده عمل کند.

این باکتری های وظیفه کمک به تخمیر شدن محتوای فیبر در بدن را دارند. در نتیجه این تخمیر شدن اسید بوتیریک به وجود می آید که سوخت اولیه و اصلی سلول های روده است. مصرف جو باعث می شود زمان اجابت مزاج کاهش یابد و شکم شما تمیز شود.


کنترل کلسترول خون

یکی از فواید جو این است که می تواند به تعادل کلسترول خون کمک کند. جو حاوی مقادیر مناسبی از فیبرهای محلول و نامحلول است و مصرف آن به تعادل کلسترول خون کمک می کند. ضمن اینکه مصرف جو به خاطر اینکه حاوی کلسترول و چربی کمی است توصیه می شود.


پیشگیری از پوکی استخوان

جو حاوی مقادیر مناسبی از فسفر و مس است که می تواند به سلامت استخوان ها کمک شایانی کند. فسفر موجود در جو برای درمان و نگهداری از استخوان ها و دندان بسیار مفید است. برای درمان طبیعی پوکی استخوان می توانید با مشورت متخصص تغذیه از جو استفاده نمایید.


خواص دیگر جو

1)غذایی بسیار مقوی برای افراد ضعیف است .

2)خاصیت نرم کننده درد .

3)در قدیم از جو برای سقط جنین استفاده می کردند .

4)برای نقرس مفید است .

5)جوشانده جو داروی خوبی برای مبتلایان به تب و کم خونی و سوء هاضمه است .

6)ماء الشعیر برای درمان سل ،‌زخم های ریوی و سردرد گرم مفید است .

7)ماء الشعیر خون ساز است و زود هضم می شود.

8)ماء الشعیر را با خشخاش کوبیده برای سردرد مفید است .

9)برای درمان نقرس پماد در جو را با آب بر روی قسمت های دردناک بگذارید .

10)در جو را با شکر مخلوط کرده غذای خوبی برای اطفال است .

11)بیسکوبیت جو بهترین دارو برای درمان یبوست است و حتی نفخ و شکم درد را از بین می برد.

12)سرد مزاجان باید جو را با شکر بخورند.

13)کشک الشعیر برای مزاج های گرم و اسهال های صفراوی مفید است .

14)برای  برطرف کردن گلو درد و ورم گلو کشک الشعیر را قرقره کنید .

15)برای پائین آرودن کلسترول از جو استفاده کنید .

16)جو چون  دارای پروتئاز می باشد بنابراین از سرطان جلوگیری می کند


مضرات جو

یکی از مضرات جو در مصرف افراطی این است که باعث می شود مشکلاتی برای شما پیش بیاید. یکی از این مشکلات ابتلا به اسهال است. ضمن اینکه توصیه شده اگر می خواهید آرد جو با سبوس کامل مصرف کنید اگر تکه های سبوب درشت میان آرد هست حتما آنها را جدا کنید.


خواص جو برای پوست و سلامتی

خواص جو برای پوست

جو حاوی اسید آلزائیک بوده که چربی پوست را کنترل کرده و به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند.

پودر جو را با آب لیمو ترش تازه ترکیب کنید و بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند و سپس با آب بشویید.


خواص جو برای لاغری و سلامتی

خواص جو برای لاغری

جو به دلیل دارابودن انواع اسیدهای آمینه‌ی ضروری و مقدار بالای فیبر به کاهش وزن کمک می‌کند. جو در تنظیم قند خون مؤثر است و از افت‌وخیز شدید قند خون که موجب افزایش ذخیره‌ی چربی می‌شود، جلوگیری می‌کند.

با اینکه جو نسبت به سایر غلات کالری پایین‌تری دارد، ولی به شما کمک می‌کند تا مدت طولانی‌تری سیر بمانید. بنابراین نیازی نیست به‌طور مکرر غذا بخورید.


تفاوت جو و جو دوسر

تفاوت جو و جو دوسر

جو و جو دوسر در ارزش غذایی با هم متفاوتند. جو دوسر بسیار مغذی و سالم است و غذای مناسبی برای وعده صبحانه است. اما در عین حال جو نیز به نوبه خود حاوی مواد مغذی است. هر دو این غلات پروتئین تولید می کنند اما پروتئینی که در هر وعده مصرف جو دوسر تولید می شود تقریبا نصف جو است. علاوه بر این جو مقدار زیادی فیبر دارد که سلامت دستگاه گوارش را تامین می کند. در حالی که جو دوسر فیبر کمتری دارد.

هم جو و هم جو دوسر به عنوان تنقلات، خوراکی های بسیار خوبی هستند. هر دو این غلات به جلوگیری از بیماری هایی چون بیماری های قلبی، سرطان و دیابت نوع ۲ کمک می کنند.

تفاوت دیگر این دو نوع غلات در شیوه مصرف انسانی آنهاست. بیشتر افراد ترجیح می دهند جوپوست کنده را در صبحانه خود میل کنند و بدین صورت از مواد مغذی آن استفاده کنند. از جو هم بیشتر در تاس کباب و سوپ استفاده می شود.


منبع: همدوره