مضرات یونجه : مصرف یونجه با برخی داروها تداخل دارویی داشته، ممکن است باعث کاهش اثرات درمانی داروهای ضد انعقادی نظیر وافارین شود. همچنین از مصرف این گیاه با داروهای تعدیل کننده سیستم ایمنی برای جلوگیری از دفع عضو پیوندی، بایستی پرهیز گردد.


طریقه مصرف و مضرات یونجه


گیاه یونجه سرشار از ویتامین آ و منبع خوبی برای پروتئین ها و آنزیمهای گوارشی است. دیگر ترکیبات موثر موجود در این گیاه دارویی مفید، اسیدهای آلی، آلکالوئیدها، اسیدهای آمینه پروتئینی و غیر پروتئینی، ایزوفلاونوئیدها، ساپونین ها و … میباشد.

مضرات یونجه (توصیههای پزشکی، موارد احتیاطی و منع مصرف)

یونجه به دلیل دارا بودن ماده کاناوانین (canavanine) به ویژه در جوانه آن ممکن است در برخی افراد موجب تشدید بیماری لوپوس یا روماتیسم مفصلی گردد. لذا افراد مستعد به این بیماری بایستی از مصرف یونجه و جوانه آن خودداری کنند.

مصرف یونجه با برخی داروها تداخل دارویی داشته، ممکن است باعث کاهش اثرات درمانی داروهای ضد انعقادی نظیر وافارین شود. همچنین از مصرف این گیاه با داروهای تعدیل کننده سیستم ایمنی برای جلوگیری از دفع عضو پیوندی، بایستی پرهیز گردد.

ممکن است مصرف یونجـه در بعضی از نوزادان باعث مشکلات پوستی، روده‌ای- معده‌ای شود بنابراین لازم است، زنان شیرده آن را با احتیاط مصرف کنند.

به طور کلی جوانه یونجه بسیار مستعد آلودگی و ایجاد مسمومیتهای غذایی است و برای مصرف آن بایستی از سالم بودن و بهداشتی بودن آن مطمئن گردید.


طریقه مصرف یونجه

۱ تا ۲ قاشق غذا خوری برگ خشک ( معادل ۵ تا ۱۰ گرم ) گیاه را می توان در یک لیوان آب حل و تا سه نوبت در روز مصرف کرد.

تنتور: هر نوبت ۵ تا ۱۰ میلی لیتر تنتور و تا سه نوبت در روز

کپسول: کپسول های ۳۷۰ میلی گرمی تا سه بار در روز، کپسول های ۵۰۰ میلی گرمی ۱ تا ۲ بار در روز. کپسول یونجه برای افزایش وزن توصیه می شود.

طرز تهیه دمنوش یونجه

• برای تهیه این دم نوش مقدار ۱۵۰گرم یونجه خشک را در نیم لیتر آب جوشانده تا حجم آن به نصف برسد سپس آن را صاف کرده و میل کنید، جهت طعم دار شدن این دم نوش می توانید مقداری عسل به آن اضافه کنید تا دم نوشتان منبع فوق العاده ای جهت درمان انواع بیماری ها باشد.


منبع: ستاره