زمانی که آنتی بیوتیک مصرف می کنید چه موادی باید مصرف نمایید؟

 

آنتی بیوتیک ها داروهایی هستند که با باکتری ها مبارزه می کنند. این داروها با کشتن باکتری ها یا متوقف کردن تولید آن ها کار می کنند. این داروها اغلب باعث بروز عوارض جانبی معدی روده ای همچون موارد زیر می شوند:

– حالت تهوع
– اسهال
– نفخ
– سوء هاضمه
– درد شکمی
– از دست دادن اشتها

این عوارض جانبی ممکن است قابل تحمل نباشند اما به سرعت برطرف می شوند. خوردن غذاهای مناسب در این دوران می تواند عوارض جانبی را کاهش دهد. در این مقاله به همین موضوع می پردازیم.

 

در طول دورانی که آنتی بیوتیک مصرف می کنیم چه بخوریم؟

یک فرد میلیاردها باکتری و سایر میکروارگانیسم های زنده را در روده خود دارد. جامعه پزشکی به این ها میکروبیوم های روده می گوید.
آنتی بیوتیک ها می تواند با باکتری ها مبارزه کند و تعادل بین باکتری های مفید و مضر را به هم بزند.

باکتری های مفید روده باعث بهبود عملکرد آن می شوند و به سیستم ایمنی کمک می کنند به مبارزه با عفونت های ویروسی بپردازد. زمانی که آنتی بیوتیک ها این تعادل را به هم می زند فرد ممکن است عوارض جانبی همچون حالت تهوع و اسهال را تجره نماید. مصرف پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها در این دوران می تواند تعادل باکتری ها را باز گرداند.

پروبیوتیک ها:

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده ای هستند که به عنوان باکتری های سالم شناخته می شوند. آن ها می توانند برخی از عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها همچون نفخ و اسهال را از بین ببرند. با اینکه تحقیقات در مورد پروبیوتیک ها و آنتی بیوتیک ها هنوز جامع نیست اما برخی از مطالعات نشان می دهد مصرف پروبیوتیک ها می تواند از اسهال مرتبط با آنتی بیوتیک ها پیشگیری کند. آنتی بیوتیک ها می توانند باکتری های مفید را هم از بین ببرند. به همین خاطر بهتر است این موارد را هم در رژیم غذایی خود بگنجانید. بعد از اتمام دوره مصرف آنتی بیوتیک ها مصرف ترکیبی از پروبیوتیک ها می تواند به بازیابی تعادل باکتری ها کمک کند.

پری بیوتیک ها:

پری بیوتیک ها غذاهایی برای باکتری های مفید هستند که در روده زندگی می کنند. تغذیه باکتری های مفید قبل و بعد از مصرف آنتی بیوتیک ها می تواند تعادل این ها را در روده باز گرداند. برخی از غذاهایی که حاوی پری بیوتیک ها هستند عبارتند از :

– پیاز
– سیر
– موز

برخی از اوقات تولید کنندگان پری بیوتیک ها را به مواد غذایی همچون مواد زیر اضافه می کنند:

– ماست
– غلات صبحانه
– نان

بیشتر پری بیوتیک ها فیبرهای رژیمی غذایی هستند. اگر فردی مقادیر زیادی از این ها را مصرف کند ممکن است گاز یا نفخ را تجربه نماید. فردی که این موارد را به رژیم غذایی خود اضافه می کند باید اینکار را به تدریج انجام دهد تا روده به آن عادت نماید.

غذاهای تخمیر شده:

غذاهای تخمیری منبع خوبی از باکتری های مفید هستند. همه غذاهای تخمیر شده در برگیرنده میکروارگانیسم ها هستند اما برخی از آن ها در فرایند گرمادهی یا فلیتراسیون می توانند باکتری های مفید را از بین ببرند. سبزیجات تخمیری همچون ترشی در شیشه مربا و ذخیره شده در دمای اتاق حاوی این مواد زنده نیستند.

ویتامین K:

ویتامین K

آنتی بیوتیک ها با هر نوع باکتری مبارزه می کنند حتی آن هایی که به بدن کمک می کنند. برخی از باکتری ها ویتامین K تولید می نمایند که بدن برای لخته کردن خون بدان نیاز دارد.

برای کاهش اثر آنتی بیوتیک ها بر روی سطح ویتامین K، افراد می توانند موارد زیر را میل نمایند:

– کلم
– اسفناج
– جعفری
– کلم بروکسل

فیبر :

فیبر ممکن است رشد باکتری های مفید در روده را تحریک نماید. افراد باید به هنگام مصرف آنتی بیوتیک ها از خوردن فیبر زیاد خودداری کنند زیرا می تواند بر روی نحوه جذب دارو در معده اثر بگذارد. با اینحال فردی که دوره آنتی بیوتیک خود را تکمیل کرده می تواند فیبر میل کند تا سطح باکتری های مفید دوباره به حالت عادی باز گردد. غذاهای غنی از فیبر عبارتند از :

– موز
– توت ها
– حبوبات
– کلم بروکلی
– عدس
– آجیل
– غلات کامل

 

غذاهایی که نباید مصرف کنید

برخی از غذاها بر روی موثر بودن آنتی بیوتیک ها اثر می گذارند. این مواد در برگیرنده گریپ فروت و آب آن است که می تواند مانع از تجزیه و جذب مناسب دارو شود. برخی از مطالعات نشان می دهد غذاهایی که دوز بالایی از کلسیم را دارند می توانند با جذب آنتی بیوتیک ها تداخل ایجاد نمایند.

الکل و آنتی بیوتیک ها:

الکل و آنتی بیوتیک ها

زمانی که آنتی بیوتیک مصرف می کنید بهتر است از مصرف الکل دور باشید. در بیشتر موارد، نوشیدن متعادل آن با آنتی بیوتیک تداخلی نخواهد داشت اما باز هم عوارض جانبی را بدتر می کند. پزشک معمولا توصیه می کند الکل در این دوران مصرف نشود.

 

نتیجه گیری

بعد از خوردن آنتی بیوتیک ها و اتمام دوره آن باید تعادل باکتری های مفید در روده باز گردانده شود. افراد می توانند اینکار را با مصرف مواردی همچون پروبیوتیک ها، پری بیوتیک ها، غذاهای تخمیر شده و فیبر انجام دهند. پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها می توانند به کاهش عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها کمک کنند. برخی از غذاها با آنتی بیوتیک ها تداخل دارند و از موثر بودن آن می کاهند. این مواد در برگیرنده گریپ فروت و غذاهای غنی شده با کلسیم زیاد هستند.