علائم و درمان اختلال تیروئید در نوزادان و اختلال تیروئید نوزادان گرداوری شد

علائم و درمان اختلال تیروئید در نوزادان

 

همه ی ما با عملکرد تیروئید در بدن خود آشنا هستم ، اما متأسفانه اهمیت این موضوع برای خانم ها باردار به صورت جدی توضیح داده نمی شود  و اغلب به صورت کاملا ساده از کنار آن عبور می شود. یکی از مهم ترین افرادی که باید با اهمیت بیماری های تیروئیدی آشنا شوند و همچنین به راه های پیشگیری آن نیز آگاهی داشته باشند افرادی هستند که در ماه های ابتدایی بارداری قرار دارند یا اینکه باردار نشده و قصد بارداری دارند. در این زمان می توان از اختلال تیروئید در نوزدان نیز جلوگیری نمود.

اختلال تیروئید در نوزادان در همان سنین جنینی آغاز می شود و تنها با یک آزمایش مادر در زمان بارداری مشخص خواهد شد. مادرانی که با مشکلات تیروئیدی جنینی را در داخل رحم خود پرورش می دهند احتمال ابتلای جنین به این بیماری را باید در نظر داشته باشند. بهترین راه حل مشورت با پزشک غدد و پیشگیری از ابتلای جنین می باشد. پزشک دوز هایی از دارو را مشخص می کنند و هر چند ماه یکبار خون مادر را از نظر میزان هورمون های تیروئیدی بررسی خواهد کرد. درصد زیادی از جنین ها پس از تولد به بیماری تیروئید مبتلا نخواهند بود.

اما در مقابل مادرانی هم وجود دارند که در طول دوره ی بارداری هیچ یک از آزمایش های مختلف را انجام نداده و در آزمایش غربالگری با مثبت بودن تست مربوط به کم کاری تیروئید در نوزاد خود مواجه می شوند. درصد زیادی از مادران در این شرایط اقدام به درمان را جدی ترین مسئله می دانند. در این مرحله با مصرف قرص مربوط به کم کاری تیروئید یعنی لووتیروکسین هرنوع علامت مربوط به این بیماری از فرزند شما دور خواهد شد.

اما افرادی که به این موضوع توجهی ندارند معمولا با عواقب جبران ناپذیری همراه خواهند شد. عقب ماندگی ذهنی یک کودک مهم ترین عارضه است. هرچه سن نوزاد بالاتر برود قطعا شدت بیماری نیز در آن افزایش خواهد یافت. تا سی روزگی فرصت دارید تا درمان را انجام دهید در زمان بیش تر از یک ماه اختلال تیروئید در نوزادان بر روی ضریب هوشی آن تأثیر می گذارد و احتمال بزرگ شدن یک فرد با ضریب هوشی پایین دور از انتظار نیست.

 

بیشتر بخوانید: علائم نقص غده تیروئید