در این مطلب در مورد عرق آویشن : خواص ، طبع ، مضرات و زیبایی پوست با آویشن گرداوری شد

عرق آویشن : خواص ، طبع ، مضرات و زیبایی پوست با آویشن

آویشن

یکی از مشهورترین گیاهان جهان است که دیر زمانیست نه تنها در پخت و پز مورد استفاده قرار می گیرد، بلکه دارای ویژگی های دارویی نیز است و به سلامت بدن انسان کمک می کند. از جمله خواصی سلامت و درمانی گیاه آویشن می توان به توانایی آن در کاهش مشکلات تنفسی، تقویت سیستم ایمنی بدن، محافظت در برابر بیماری های مزمن، تحریک جریان خون، جلوگیری از عفونت های قارچی، بهبود سلامت قلب، و کاهش استرس اشاره کرد.

 

آویشن برای تسکین گلودرد 
آویشن برای کاهش التهاب گلوی ناشی از لارنژیت یک درمان موثر محسوب می‌شود.

 

آویشن جلوی تعریق زیاد پاها را می‌گیرد
آویشن یک دئودورانت یا بو گیر طبیعی و فوق‌العاده موثر محسوب می‌شود.

 

آویشن برای مقابله با نفخ معده 
آویشن حاوی ترکیبات تلخ مزه‌ای است که می‌تواند به هضم غذا کمک کند. اگر دچار نفخ، سنگینی، گرفتگی عضلات معده و در حالت کلی هر نوع مشکل مربوط به دستگاه گوارش هستید بعد از غذا از آویشن استفاده کنید.

 

سلامت استخوان با آویشن

آویشن یک منبع فوق العاده ویتامینK و یک منبع بزرگ از کلسیم، آهن و منگنز است این ها همه برای حفظ سلامت استخوان، تشویق توسعه استخوان مناسب و جلوگیری از اختلال در استخوان حیاتی هستند.

 

نبرد با گلودرد

روغن آویشن همانطور که گفته شد، خواص ضد میکروبی قوی دارد و یک سلاح جدی علیه گلودرد محسوب می شود. حتی مطالعاتنشان داده اند که یک اثر خوب در برابر مقاومت آنتی بیوتیکی ایجاد می کند. زمان بعدی که شما دچار گلودرد شدید، می توانید این گیاه را به رژیم غذایی خود اضافه کرده و حتی از فواید چای آویشن بهره ببرید.

 

مبارزه با سرطان

یکی دیگر از خواص آویشن، مبارزه با تومورها و سرطان ها است. کارواکرول این گیاه باعث مهار تکثیر و مهاجرت سلول های سرطانی در روده بزرگ می شود. تحقیقات نشان داده است که کارواکرول پتانسیل درمانی هم برای سرطان روده بزرگ دارد. علاوه بر این، آویشن وحشی ممکن است یک کاندید امیدوار کننده در توسعه دارودرمانی جدید برای درمان سرطان سینه باشد.

 

کاهش فشار خون و کلسترول

مصرف آویشن منجر به تولید فعالیت های ضد فشار خون می شود و یک انتخاب عالی گیاهی برای هر کسی است که از علائم فشار خون بالا رنج می برد.علاوه بر این، عصاره آویشن در کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید و ال دی ال بسیار موثر است ضمن این که منجر به افزایش اچ دی ال یا کلسترول خوب نیز می شود.

 

خواص دیگر آویشن

  • از آویشن در درمان ( قولنج، عفونت گوش، تورم ( التهاب از لوزه ها )، گلو درد، بوی بد دهان، تورم ( التهاب (ریه و دهان) استفاده می شود.
  • از آویشن در مواد غذایی به عنوان یک طعم دهنده استفاده می شود.
  • آویشن عامل تصفیه کننده خوبی بوده و در درمان بی خوابی و امراض جهاز هاضمه مفید است.
  • اگر ۵ تا ۱۰ گرم اویشن را در یک لیتر آبجوش دم کرده و با کمی عسل به بیماران مبتلا به تنگی نفس و کلیه و مثانه و درد مفاصل و سیاتیک موثر واقع خواهد شد.
  • آویشن ضد تشنج وضد صرع و ضد نفخ هم است و برای تقویت بینایی و معده مفید است.
  • مصرف همزمان روغن آویشن در ترکیب با روغن ماهی و ویتامین ئی E و روغن “حشیش الحمار” ، می تواند علائم بیماری حرکت (ماشین گرفتگی) را بویژه در کودکان، بهبود ببخشد.
  • بعضی تحقیقات اولیه، نشان داده اند که مصرف آویشن یا عصاره آن می تواند در درمان برونشیت موثر باشد. آویشن می تواند در بیماران مبتلا به برونشیت سرفه و تب را کاهش دهد و دفع خلط را بیشتر کند.

 

آویشن و پوست صورت

  • بخور آویشن و پوست صورت

(یک لیوان آب در حال جوش + یک قاشق غذاخوری آویشن شیرازی) را با هم مخلوط کنید.

۱۵ دقیقه بخور دهید. و بعد به کمک یک پنبه مقداری از محلول را بر روی پوست صورت خود بکشید. و بعد از ۱۰ دقیقه صورت خود را با آب سرد بشویید.

  • جوش های قرمز و دردناک در پوست صورت

احتمالا  این جوشها از خوراک  نامناسب  و استرس و فشارهای عصبی و کمبود ویتامینهای و وجود باکتری و عفونت ناشی می شود.

آویشن به دلیل خاصیت ضد باکتریایی داشته و تصفیه کننده ی خوبی که دارا می باشد می تواند خاصیت درمانی خوبی برای از بین بردن عفونت های داخل بدن که موجب جوش صورت می شوند شود.

  • تهیه دمنوش آویشن برای پوست صورت

کافی است که یک قاشق چایخوری از گل آویشن به شکل پودر یا به فرم درسته در قوری کوچکی از آبجوش به اندازه ی یک لیوان ریخته و بگذارید دم بکشد.

 

طبع آویشن

آویشن دارای طبع گرم و خشک بوده و مصلح آن سرکه انگور می باشد .

 

مضرات آویشن

توجه داشته باشید که در مورد گیاهان و داروهای گیاهی نیز همیشه مورد منع مصرف وجود دارد. مصرف آویشن برای افراد آلرژیک مورد منع مصرف دارد. از این گذشته زنان باردار، شیرده و کودکان نیز نباید از افشره‌ی خوراکی آویشن استفاده کنند.

استفاده طولانی مدت از آن باعث افزایش تپش قلب ، بزرگ شدن غده تیروئید و حجیم شدن زبان را بدنبال دارد. و بهتر است افرادیکه فشار خون بالا یا ضربان قلب نامنظم دارند مصرف نکنند

تیمول موجود در اسانس آویشن می ‌تواند سبب سرگیجه، سردرد، تهوع، استفراغ و ضعف عضلانی و همچنین ممکن است سبب کاهش فعالیت قلب، دستگاه تنفسی و دمای بدن شود.

مصرف گیاه آویشن به افراد مبتلا به اختلالات غده تیروئید توصیه نمی ‌شود.

در بعضی منابع اشاره شده است که مصرف زیاد آویشن یا عصاره آن در  بارداری می تواند احتمال سقط جنین را افزایش دهد. بنابراین توصیه شده است که زنان باردار بهتر است از مصرف این گیاه خودداری کنند.

در مورد مصرف آویشن در دوران شیردهی، تحقیقات کافی انجام نشده است اما توصیه شده است که در این دوران هم بیش از حد متداول خوراکی، از این گیاه استفاده نشود.

 

خواص عرق آویشن

اشتها آور ، ضد نفخ و تشنج ، ضدقارچ و درد مفاصل ، ضد عفونی کننده مجاری تنفسی ، تقویت کننده بینایی ، کوفتگی عضلات ، بالا برنده فشار خون و رقیق کننده آن

 

طبع عرق آویشن

طبیعت آویشن گرم می باشد

 

طریقه مصرف عرق آویشن

بعد از هر غذا یک استکان میل شود.

 

عرق آویشن