شیوه درست استفاده از نخ دندان تهیه شد

شیوه درست استفاده از نخ دندان

 

استفاده از نخ دندان از اجزاء ضروری برنامه روزانه بهداشت دهان و دندان است.

برای آنکه سلامت دهان شما از وضعیت مطلوبی برخوردار باشد انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می کند حداقل یک بار در روز سطوح بین دندانی را با نخ دندان تمیز کنید.

چنانچه روزانه دندانهایتان را نخ بکشید پلاک دندانی از سطوح بین دندانی زدوده خواهد شد یعنی فضایی که مسواک قادر به تمیز کردن آن نمی باشد این امر اهمیت بسزایی دارد. چناچه پلاک دندانی با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن پاک نشود به مرور سخت شده به فرم کلکولوس می شود.

استفاده روزانه از نخ دندان از بروز پوسیدگی دندانی و بیماری لثه نیز جلوگیری می کند.

 

بهترین زمان برای استفاده از نخ دندان چه موقعی است؟ قبل از مسواک یا بعد از آن؟

بهترین توصیه در مورد نخ دندان این است که حتما روزانه از آن برای تمیز کردن فضای بین دندانی استفاده کنید زمانی را برای استفاده از نخ دندان انتخاب کنید که این فرصت را داشته باشید که چند دقیقه وقت صرف کنید افراد شاغلی که در انتهای ساعت کاری بسیار خسته هستند، شاید بهتر باشد زمانی را که شاداب هستند به استفاده از نخ دندان اختصاص دهند.

مانند صبح هنگام وقتی از خواب بر می خیزید و یا بعد از صرف ناهار

با این وجود اگر قبل از مسواک زدن نخ دندان بکشید فلوراید موجود در خمیر دندان شانس بهتری جهت دسترسی به فضای بین دندانی شما نیز خواهد داشت.

فراموش نکنید دندانهای کودکان نیز باید با نخ دندان تمیز شود! اولین زمانی که دو دندان کودکتان با هم تماس پیدا کرد باید، دندان های او را نخ بکشید. برای آن که بتوان از نخ دندان به شیوه درست استفاده کرد باید سیستم عصبی عضلانی فرد به مرحله ای از تکامل رسیده باشد که بتواند حرکات پیچیده را با دستانش انجام دهد. کودکان تا سن 10 الی 11 سالگی نمی توانند به نحو موثری از نخ دندان استفاده کنند. بنابراین لازم است یکی از والدین کودک دندانهایش را نخ بکشد.

این نکته را به خاطر بسپارید که استفاده از نخ دندان نباید دردناک باشد وقتی برای اولین بار دندان هایتان را نخ می کشید ممکن است حس ناخوشایندی داشته باشید اما این امر نباید سبب شود که نخ دندان کشیدن را متوقف سازید. با کاربرد روزانه مسواک و نخ دندان، آن حس ناخوشایند اولیه پس از یک الی دو هفته برطرف خواهد شد. اما اگر پس از این مدت، استفاده از نخ دندان برایتان به صورت تجربه دردناکی درآمد حتما با دندان پزشک خود مشاوره کنید. اگر کابرد نخ دندان با دست، برایتان دشوار است، از روش دیگری جهت نخ دندان کشیدن استفاده کنید.

 

نگهدارنده های نخ دندان

افرادی که به درستی نمی توانند از نخ دندان استفاده کنند ممکن است از دیگر تمیز کننده های بین دندانی از قبیل پلاک زدای چوبی یا نگه دارنده های نخ دندان یک بار مصرف بهره ببرند.

برای افرادی که نمی توانند به درستی و با کمک دستهایشان از نخ دندان استفاده کنند، نگهدارنده نخ دندان وسیله سودمندی است. این وسیله (که می تواند چوبی یا پلاستیکی باشد) نخ دندان را در موقعیتی مناسب نگه می دارد و جایگزین کاربرد نخ دندان با دست است. نخ دندان در نگهدارنده قرار می گیرد و می توان بارها از آن استفاده کرد. اما نگهدارنده های یک بار مصرفی نیز وجود دارند که از قبل نخ در آنها قرار گرفته و پس از مصرف دور انداخته می شوند. درباره نحوه درست استفاده از نخ دندان و هر یک از تمیزکننده های بین دندانی از دندانپزشک خود مشاوره بگیرید. کاربرد ناصحیح دندان سبب آزردگی لثه شما خواهد شد.

انواع متفاوتی از نخ دندان مانند موم دار (حاوی وکس) بدون موم، ضخیم یا نازک وجود دارد. نخ دندانی را انتخاب کنید که با آن به راحتی بتوانید روزانه و به شیوه درست ، فضای بین دندانی را نخ بکشید.

 

برای آنکه به درستیف دندان هایتان را نخ بکشید به نکات زیر توجه کنید:

– حدود 18 اینچ (45 سانتی متر) از نخ دندان را از جعبه آن جدا کنید و بیشتر آن را دور انگشت میانی یکی از دو دست بپیچید، باقی مانده نخ را دور انگشت میانی دست مقابل بپیچید. این انگشت بخشی از نخ دندان را که در اثر استفاده کثیف شده نگه می دارد.
– نخ دندان را محکم بین انگشتان شست و اشاره نگه دارید.

– نخ دندان را به فضای بین دندانی هدایت کنید و  باحرکت آرام آن را به سمت لثه ببرید (نیروی زیادی به کار نبرید تا سبب جراحت لثه نشوید)

– وقتی به خط لثه رسیدید به نخ دندان انحنایی مانند حرف C بدهید و نخ دندان را دور دندان حلقه کنید. با نیروی ملایم و در حالیکه تماس آن با لثه و دندان حفظ شود، آن را در فضای بین لثه و دندان حرکت دهید.

– نخ را در تماس محکم با دندان نگه دارید نیروی مالشی ملایم روی سطح دندان وارد سازید سپس نخ را از مجاورت لثه با حرکات بالا و پایین خارج سازید همین شیوه را برای سایر دندانهایتان مورد استفاده قرار دهید. فضای پشت آخرین دندان های موجود در هر قوس فکی را فراموش نکنید (که معمولا فضای پشت دندان عقل و یا دندان آسیای دوم است) برای درک بهتر شیوه درست استفاده از نخ دندان به ویدئو مورد نظر در همین وب سایت رجوع کنید.

از دندانپزشک بپرسید که کدام یک از محصولات دهان و دندان برای شما مناسب تر است. برچسب تأییدیه ADA شما را مطمئن می سازد که محصول مورد نظر از نظر کارایی و ایمنی با پروتکل های انجمن دندانپزشکی آمریکا مطابقت دارد. هنگام خرید مسواک، نخ دندان، خمیر دندان فلوراید دار، شستشو دهنده های دهانی، دهان شویه و دیگر محصولات دهان و دندان حتما به برچسب تأییدیه ADA توجه داشته باشید.